divendres, 6 de gener del 2012

Projecte Final: Ulleres per llegir!!

Aquest és el projecte sobre el qual estic treballant.

Títol

Ulleres per llegir!

Descripció dels agents personals

Aprenent: Alumne de 2n d’Educació Primària (7 anys) d’escola concertada, que presenta una eficàcia visual d’un 10% en l’ull esquerre. Manifesta entrebancs a l’hora de :

Llegir amb fluïdesa un text.

Retenir informació visual.

Escriure correctament informació que ha llegit.

Bloqueig a l’hora de llegir en veu alta.

Mediador: mestra de reforç extraescolar que adoptarà el paper de guia i orientadora en el procés d’aprenentatge. A més a més hi haurà un seguiment de la psicopedagoga del gabinet.

Descripció de la tecnologia mediadora

Les TIC permetran impulsar l’aprenentatge significatiu i constructiu. Es disposarà de:

Un PC individual amb el qual es treballa:

El programa: Entrenat per llegir.

Activitats de gimnàstica ocular.

Narracions en suport digital.

Programari específic: Power Point.

Cámara fotogràfica.

Descripció del problema

Segons la tipologia i la classificació de problemes que fa Jonassen, aquest és un problema de solució i diagnosi, mal estructurat, complex i ben situat.

Tipologia:És considera un problema de solució i diagnosi ja que l’objectiu és diagnosticar l’estat fals per tornar a obtenir un estat lineal però buscant les possibles solucions i utillitzar-ne la més concreta possible. Així doncs l’objectiu és estimular la visió de l’alumne per que aquest pugui millorar el seu rendiment visual i millorar així el procés d’aprenentatge de lectoescriptura; eliminant el bloqueig que té davant la lectura. Cal doncs que aquest adopti estratègies que li permetin millorar aquest procés d’aprenentatge i alhora estimular la visió.

Estructuració:És un problema mal estructurat ja que integra diversos camps de continguts, afectant la vida diària i quotidiana de l’alumne. A més a més, les possibles vies de solució són molt diverses i poc predictibles.

Complexitat: Es tracta d’un problema complex ja que atén un gran conjunt de variables (l’atenció, la percepció visual, la memòria, la comprensió, etc) que s’emmarca en un context ampli (escolar, familiar, etc),que mostra una dificultat en la seva resolució i que no mostra una predictibilitat del comportament i l’efecte que tindrà en l’alumne.

Especificitat del camp:es considera que és un problema que està ben situat a nivell de context ja que es un fet real d’aula al qual se li aplica un reforç extrescolar, que implica la participació activa de l’aprenent en el qual s’hi inclouen les seves opinions, decisions i argumentacions.

Com es planteja el problema

El problema sorgeix en el moment en que al infant se li posen les ulleres i se li tapa l’ull dret per tal de que treballi amb l’ull esquerra (ull amb el qual només té un 10% de visió útil). És un alumne que sempre ha portat un ritme de treball molt bo a l’aula i que ara veu com aquest ritme no és igual perquè no pot rendir de la mateixa manera. No veu el què fa, els seus treballs són poc polits, a l’hora de llegir i escriure té dificultats i li costa retenir la informació i li fa vergonya llegir en veu alta. La tutora d’aula comprèn la situació i li demana que no s’angoixi però ell no ho aconsegueix. No entén perquè si porta ulleres hi veu més malament. A través d’aquesta angoixa i que la seva actitud a l’aula mostra desmotivació, es proposa a la família fer un treball fora de l’aula per millorar la confiança de l’alumne, exercitar el treball visual i adoptar recursos que a ell li serveixin per seguir avançant en el procés de la lectoescriptura, agafant seguretat en ell mateix. L’alumne proposa fer el treball al gabinet psicopedagògic al qual assisteix per a fer ampliació del treball escolar. Ell diu que si explica el que li passa allà segurament l’ajudaran i sabran què han de fer.

Context de l’activitat

L’activitat es durà a terme en un entorn no formal, el gabinet GPP. Aquest és un gabinet psicopedagògic situat a Solsona. En aquest espai s’atén a una varietat d’alumnes amb característiques molt diferents, i de totes les edats. En ell l’alumne realitza una sessió a la setmana d’ampliació escolar. És una sessió d’una hora , a través del problema sorgit es planteja ampliar el treball durant les setmanes de vacances de Nadal.

Per tal de disminuir l’angoixa en l’infant a través del treball en paper es proposa fer un seguit d’activitats utilitzant les TIC. L’ordinador serà el principal mitjà a utilitzar a través del qual es faran les activitats. Es desenvoluparan les sessions de manera individual a l’aula on treballa sempre.

Característiques cognitives, emocionals, actitudinals, físiques més importants dels aprenents

Tenint en compte la teoria piagetiana entorn el desenvolupament cognitiu, l’infant es troba en l’estadi de les operacions concretes i en el domini de la lògica. És un període on es mostra el domini progressiu dels esquemes d’acció interioritzats i de les possibilitats que presenta la funció simbòlica. L’infant aconsegueix la possibilitat d’utilitzar tota una sèrie d’operacions essencials des del punt de vista racional; la classificació la conservació del nombre, la mesura, el manteniment de l’ordre espacial i temporal. En aquest període s’avança també en la comprensió de fenòmens del món extern i la causalitat. Tenint en compte aquesta etapa és important fomentar el treball de la compressió i desenvolupar agilitat en el procés de la lectoescriptura ja que aquests li permetran desenvolupar-se en aquest nou estadi en el qual es troba immers.

Emocional i actitudinalment i segons les consideracions de Marchesi (1997) cal considerar el desenvolupament moral com l’aprenentatge de la conducta socialment acceptable i l’adquisició i internalització de les normes i els valors transmesos per les persones que envolten el nen en els seus diferents ambients. La conducta moral s’aprèn, principalment, a través de l’experimentació de les conseqüències de la pròpia conducta i de l’observació de la dels altres i de les seves conseqüències. Així doncs l’entorn favorable en el qual es desenvolupi l’infant serà clau per tal de que pugui passar el procés d’adaptació a aquesta nova situació de la millora manera possible.

Entorn al desenvolupament físic i motor l’infant està acabant de consolidar la definició de la seva lateralitat i aquest és un fet a tenir en compte ja que des de petit es considera que és un infant amb la lateralitat creuada.

Continguts, Competències i Objectius d’aprenentatge

CONTINGUTS

Conceptes:

Entrenar la gimnàstica ocular i significativa.

Treballar la cognició global.

Descodificar a través d’atenció visual i fixacions.

Retenció ordenada.

Treball de la MCT.

Comprensió literal, interpretativa, síntesi i critica.

Procediments:

Activitats cronometrades de sèries de signes.

Lectura de sèries de paraules, grups de paraules i frases.

Completar, separar, formar, trobar paraules.

Identificar, aparellar, comptar diferències.

Lectura cronometrada de llistes de paraules o textos.

Identificació i retenció de detalls.

Comprensió a través de diferents àrees i tipologies.

Treball a partir de material informàtic.

Actituds:

Participació activa.

Interès per aprendre i obtenir nous recursos de treball.

Valoració de les pròpies capacitats.

Foment de l’autoestima.

Capacitat per llegir en veu alta.

COMPETÈNCIES:

L’alumne ha d’assolir les següents competències:

Competència comunicativa lingüística:

Utilitzar el llenguatge com a instrument de comunicació oral i escrit.

Interpretar i comprendre textos.

Seleccionar i processar informació.

Expressar-se oralment amb fluïdesa.

Competència del tractament de la informació i competència digital:

Fer ús del material informàtic.

Ser capaç de treballar amb els programes informàtics.

Competència d’aprendre a aprendre:

Adquirir i prendre consciència de les pròpies capacitats.

Ser conscient del procés i estratègies per desenvolupat aquestes capacitats.

Competència d’autonomia i iniciativa personal:

Desenvolupar eines per reforçar l’autoestima.

Adquirir una autocrítica i establir un control emocional.

Competència en el coneixement i interacció amb el món físic:

Adquirir habilitats per desenvolupar-se amb autonomia i iniciativa personal.

Ser capaç d’utilitzar els recursos adquirits en les noves situacions plantejades.

Previsió de les activitats

Es pretén desenvolupar les activitats al llarg de tres setmanes durant el període de vacances de Nadal. D’aquesta manera a través de 8 sessions es pretén que l’alumne sigui capaç de veure un progrés en el procés de lectoescriptura, perdre la por davant la lectura en veu alta i treballar al mateix temps l’estimulació visual per tal de guanyar agilitat amb l’ull esquerre.

És realitzarà una primera sessió de treball de gimnàstica ocular amb el suport del power point i dels fulls de treball. A partir d’aquesta activitat es veurà el treball grafomotriu de l’alumne, la seva orientació espaial, la MCT i l’atenció. Aquesta activitat es vol establir com una rutina que es treballarà en la resta de sessions.

Seguidament es realitzarà una activitat d’eficàcia lectora a través de la qual se’n observarà la velocitat i la comprensió. La lectura serà enregistrada.

Les sessions 2-7 s’aplicarà un treball d’inici de sessió de gimnàstica ocular; es treballarà un bloc temàtic del suport informàtic “Entrenat per llegir” i per acabar es realitzarà una activitat d’eficàcia lectora a partir de la lectura d’un petit conte (en format digital). En la sessió 4 s’enregistrarà la lectura.

La vuitena sessió de treball de gimnàstica ocular amb el suport del Power Point i dels fulls de treball. Lectura d’una narració en veu alta. Aquesta narració es presentarà en format digital i s’enregistrarà a l’infant per tal de que vegi com realitza l’exposició oral i comprovi la seva evolució.

Fonamentació psicopedagògica del disseny i vinculació amb els continguts d’aquesta assignatura

Aquest projecte es fonamenta en l’ús de les noves tecnologies per tal d’aconseguir potenciar l’aprenentatge significatiu i constructiu de l’alumne en qüestió. En aquest sentit les TIC s’utilitzaran com a eina i ajuda per tal de que l’alumne pugui construir el seu aprenentatge i aquest esdevingui certament significatiu. El seu ús fa que augmenti la motivació en l’alumne i es mostri més interès pel que es treballa.

El disseny del projecte es basa en la teoria constructivista de l’ensenyament –aprenentatge, segons la qual el coneixement es construeix a partir de les experiències i coneixements previs i permet donar sentit al món. Així doncs cal considerar que el coneixement es construeix a partir de les interaccions que l’alumne realitza amb el medi (tractant així els continguts, el com i on s’adquireixen, en quin context, amb quines relacions i amb quina rellevància), un medi que ha de ser en un context motivador per l’infant. La construcció del coneixement de l’alumne s’estimula perquè presenta una necessitat o desig de saber (en aquest cas es planteja a l’alumne la necessitat d’aprendre noves eines per afrontar un problema).

Així doncs si analitzem aquest disseny es pot observar com el seu objectiu éscrear un aprenentatge significatiu tal com exposa Jonassen, amb caràcter actiu (l’alumne es compromet amb el procés d’aprenentatge en un processament conscient de la informació i se’n sent responsable); constructiu (el nou coneixement es construeix a partir de les relacions que estableix l’alumne amb els coneixements previs); col·laboratiu (tot i que el treball es realitza de manera individual serà d’utilitat en els posteriors aprenentatges que realitzi en la comunitat educativa, dins l’aula); intencional (l’infant intenta aconseguir el seu objectiu per solucionar el problema d’una manera activa i intencional); conversacional (el coneixement necessita un procés social i dialògic, de manera que l’alumne treballa amb constant interacció amb al mestra en aquest cas), contextualitzat (les activitats estan situades en tasques significatives del món real i basades en un problema) i reflexiu (l’estudiant ha de ser capaç de reflexionar sobre el que ha après i sobre els processos i decisions que ha escollit).

Avaluació

L’avaluació es realitzarà, principalment, a través de l’observació i el registre de les diferents tasques desenvolupades. Així doncs es realitzarà una avaluació continuada que valorarà el progrés de l’alumne.

Què s’avalua?

L’eficàcia lectora (velocitat i comprensió)

Els errors lectors

La modulació dels tons.

La intensitat de la veu.

Gimnàstica ocular.

L’actitud davant les activitats.

La motivació i l’esforç davant la lectura.

Com s’avalua?

Observant el procés de treball

A partir de les taules de registre.

Quan s’avalua?

Al llarg de totes les sessions ja que es realitza una avaluació continuada.

Sessió 1: avaluació inicial

Sessió 2-7: avaluació sumativa

Sessió 8: avaluació final.

Cal tenir en compte però que tot i aplicar aquesta unitat de treball i notar-hi una millora és necessari seguir treballant l’agilitat visual per tal d’estimular i millorar el camp de visió de l’ull esquerra. A més a més, cal que l’infant utilitzi totes les estratègies utilitzades en el treball diari de l’aula per això és necessari establir un treball coordinat entre l’escola i el suport extraescolar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada