diumenge, 8 de gener del 2012

Desenvolupament del Projecte

Després de dissenyar el projecte, es van preparar els recursos i els materials necessaris per tal de poder dur a terme el projecte i que ja heu pogut veure penjats al blog. Un cop llestos s’han desenvolupat les activitats programades per tal de veure la seva eficàcia.

Presentació del problema.

Arrel de la nova situació que viu l’alumne, haver de portar ulleres a causa de la reducció visual que té en l’ull esquerra; se’ns planteja un problema que és com seguir amb el procés d’aprenentatge de la lectoescriptura, fer que aquest li motivi i que adopti estratègies per millorar l’agilitat visual amb aquest ull.

Després de veure aquesta desmotivació i preocupació per part de l’alumne, li vaig demanar que m’ensenyés alguns treballs que hagués fet dels quals no estava content i que m’expliqués el perquè no estava content.

Exercici abans de portar ulleres /// Exercici després de portar ulleres

L’alumne em va exposar els seus motius (poc polit, lletra gran, desordenat,etc), explicant que li costava fixar la vista i que no entenia com portant ulleres hi veia així de malament. Així doncs, li vaig preguntar que pensava que podíem fer per millorar-ho. La seva primera resposta va ser treballar molt, fer moltes fitxes i fer exercicis de cal·ligrafia; però va reconèixer que no li agradaven gaire. Aquesta resposta em va anar molt bé perquè li vaig demanar quin tipus d’activitats li agradaven més fer i ràpidament em va dir que li agradava més treballar amb l’ordinador. Així doncs li vaig plantejar la possibilitat de fer un seguit d’exercicis que fossin amb l’ordinador (ja que a ell li motivava) que pugéssim treballar igualment tots aquest aspectes que ens angoixaven i que a la vegada ens donessin petits recursos per poder fer un bon treball a l’aula.

Desenvolupament de les activitats.

La primera sessió vaig explicar-li què faríem i en què consistien les activitats. En aquesta només faríem dos exercicis per entrar en contacte i establir una rutina.

Primerament vam realitzar una activitat de gimnàstica ocular a través del suport del Power Point. Aquesta activitat pretenia veure el treball grafomotriu de l’alumne, la seva orientació espaial, la MCT i la capacitat d’atenció. L’alumne va seguir les instruccions que oferia l’exercici i el va desenvolupar amb el suport de paper corresponent. Un cop finalitzat vam comentar com havia anat, quines estratègies havia utilitzat i el vam corregir conjuntament.


Seguidament vam passar a la part de l’eficàcia lectora. En aquesta part l’alumne també va seguir les pautes de l’exercici i va contestar les preguntes pertinents a la lectura. Després vam comentar la lectura i vam corregir les preguntes. Aquesta activitat va ser enregistrada per tal de visualitzar-la amb ell. Vam veure com havia llegit, què havia fet bé, què podia millorar, què li havia costat, etc.



Un cop acabat vam comentar la sessió i la va valorar molt positivament. Al llarg de la sessió jo vaig anar realitzant l’avaluació inicial pertinent a través de les taules de registre i considerant els aspectes treballats.

Les sessions de la 2 a la 7 vam intentar establir una rutina de treball en la qual es treballava sobre 3 blocs. El primer bloc era la gimnàstica ocular. Aquest el vam desenvolupar de la mateixa manera que en la primera sessió.

El segon bloc era l’Entrena’t per llegir. El recurs es troba a: http://www.edu365.cat/entrena/index.htm

Dels tres blocs que presenta vam treballar amb el primer: Comença a córrer. En ell hi ha sis bloc temàtics (el cos, cavallers i castells, tots a l’aigua, el mar, pirates i l’erugueta ) que augmenten de dificultat. Així doncs vam anar realitzant-los de manera progressiva un en cada sessió. Aquest era un treball que l’alumne va realitzar de manera individual, ja que va marcant el treball a realitzar i a més a més, en acabar algunes activitats, s’hi pot comprovar la seva eficàcia en l’entrenament lector: pujant a un pòdium, obtenint medalles o copes o bé passant de llarg. Altres activitats són auto correctives i a més a més, sempre es poden repetit les activitats per tal de millorar el resultat final.

Mentre l’alumne desenvolupava l’activitat jo l’observava i prenia notes del treball realitzat, els resultats obtinguts, etc. Un cop acabat el bloc comentàvem que era el que més li havia agradar, què li havia costat, com s’havia sentit, etc.

Finalment, desenvolupàvem el tercer bloc, l’eficàcia lectora. Aquest bloc es va desenvolupar de la mateixa manera que en la sessió 1. L’alumne va seguir les pautes de l’exercici i va contestar les preguntes pertinents a la lectura. Després vam comentar la lectura i vam corregir les preguntes. En la sessió 4 es va enregistrar la lectura per tal de visualitzar-la amb ell. Vam veure com havia llegit, què havia fet bé, què podia millorar, què li havia costat, etc i la vam comparar amb la lectura d ela sessió 1. Així doncs l’alumne va poder veure els punts forts i els punts febles de els dues lectures, va reflexionar sobre com llegia, vam proposar estratègies de millora, etc. Al final de cada sessió vam fer una valoració de cadascuna d’elles, al mateix temps que jo anava realitzant l’avaluació continuada del treball realitzat per part de l’alumne.

La sessió 8, va ser la darrera, i aquesta es va desenvolupar de la mateixa manera que la primera. Es va treballar amb dos blocs; la gimnàstica ocular i l’eficàcia lectora. Aquesta darrera també la vam enregistrar.

Aquesta sessió va permetre comentar el treball realitzar al llarg de les sessions, veure l’evolució, què havíem millorat, etc. L’alumne reconeixia que havia adoptat estratègies i recursos a l’hora de fixar la vista, que havia vist que la concentració era molt important, que no li feia tanta vergonya llegir, etc.

Així doncs vam poder veure com havia estat un aprenentatge del tot significatiu per l’alumne.

2 comentaris:

  1. Hola Anna!

    En primer lloc felicitar-te pel projecte, em sembla molt interessant.
    Has partit d'un problema real i significatiu per l'alumne, el qual l'angoixava. I has aconseguit que l'alumne es motives i fos un agent actiu en el seu desenvolupament i aprenentatge de la lecto-escriptura utilitzant materials i eines tecnològiques interessants i motivadores per a ell; fent-li aconseguir un aprenentatge significatiu amb la seva participació activa i pertinent construcció de coneixement.
    M'ha agradat molt.

    ResponElimina
  2. Moltes gràcies Sílvia! La veritat és que tant a ell com a mi ens està servint de molt.

    ResponElimina