dimecres, 11 de gener del 2012

Avaluació de l’aprenentatge aconseguit

L’avaluació és un procés i un element fonamental en la pràctica educativa que ens orienta i ens permet efectuar judicis de valor necessaris per orientar i prendre decisions respecte el procés d’ensenyament -aprenentatge. Aquesta ha estat contínua, orientadora i integradora i s’ha realitzat en tots els moments del procés educatiu: al inici, durant i al final.

L’avaluació de l’aprenentatge l’he realitzat a partir de l’observació i el continu seguiment de les tasques desenvolupades per l’alumne a partir de diferents taules de registre, tenint en compte també el nivell d’implicació de l’alumne durant tot el procés d’ensenyament – aprenentatge. Així doncs, l’avaluació ha estat continuada, centrada en el procés realitzat, tenint en compte la feina realitzada i la capacitat de superació personal i esforç per millorar progressivament i anar avançant al llarg del projecte.

Per fer l’avaluació he considerat els criteris d’avaluació següents:

  • L’eficàcia lectora (velocitat i comprensió)
  • Els errors lectors
  • La modulació dels tons.
  • La intensitat de la veu.
  • Gimnàstica ocular.
  • L’actitud davant les activitats.
  • La motivació i l’esforç davant la lectura.

Per poder observar cadascun dels criteris esmentats, he configurat un registre de les observacions, a partir d’unes taules amb una graella per a cada ítem. D’aquesta manera he pogut realitzar un seguiment més acurat del procés d’ensenyament - aprenentatge. A més a més, s’ha realitzat un diari d’anotacions per tal d’enregistrar aquells trets observables a partir dels exercicis realitzats amb “l’Entrena’t per llegir”. Aquest registre s’ha fet de manera manual amb una llibreta.

Considero que s’han assolit els aprenentatges plantejats en el disseny de les activitats. L’alumne ha participat de manera activa i amb motivació ja que el problema esdevenia significatiu per a ell. A més a més s’ha tingut en compte el desenvolupament de les competències plantejades en un principi. Així doncs crec que ha esdevingut un aprenentatge significatiu, que ha plantejat activitats motivants que han despertat les ganes i la intenció d’aprendre de l’alumne, gràcies al fet que el problema estava contextualitzat a partir d’un problema que l’inquietava. El treball s’ha realitzat de manera individual per tal de poder oferir un seguit de recursos que posteriorment es duen a la pràctica amb el treball col·lectiu, cal però realitzar aquest treball individual prèviament per poder-lo aplicar en altres situacions i contextos. A més a més, l’alumne ha anat regulant el seu procés d’ensenyament – aprenentatge, ja que al final de cada activitat s’ha pogut corregir les activitats realitzades, parlar de les estratègies utilitzades, reflexionar entorn els errors i el perquè de les correccions, etc. Així s’ha fet partícip a l’alumne en l’avaluació del seu aprenentatge.

D’altra banda, amb la psicopedagoga del gabinet vam avaluar el procés i estic molt contenta perquè a part de desenvolupar unes activitats que han esdevingut del tot significatives per l’alumne hem pogut veure com si es realitza un treball constant hi ha una gran millora. D’altra banda, també em obtingut altres dades que considerem que són importants a l’hora de plantejar futures activitats i sessions amb l’alumne. Hem descobert la possibilitat de que l’alumne pateixi lateralitat creuada. Així doncs aquest fet juntament amb el de l’ull fa que a l’hora de desenvolupar les tasques l’infant hagi de realitzar un esforç major tant per concentrar-se, com per desenvolupar les tasques, etc. Hem considerat la possibilitat de fer més sessions per seguir treballant l’agilitat visual i a l’hora treballar entorn aquesta nova situació.

A part d’aquest fet, valoro molt positivament tot el procés d’aplicació ja que m’ha permès aprofundir en el disseny i la implementació d’un petit projecte i veure com els continguts treballats es poden aplicar a la pràctica.


Seguidament es mostren les taules utilitzades:

EFICÀCIA LECTORA


VELOCITAT (1)

COMPRENSIÓ (2)

EFICÀCIA LECTORA (3)

Sessió

Temps

Velocitat

Encerts

Errors

Comprensió

1

31’’ /55p

106’45

4

0

100

106,45

2

36’’ / 68p

113,33

4

0

100

113,33

3

51’’ / 86p

101,17

3

1

66,75

67,53

4

55’’/ 89p

97,09

4

0

100

97,09

5

58’’ /108p

111,72

4

0

100

111,72

6

55’’ /110p

120

3

1

66,75

80,10

7

58’’/ 112p

115,86

4

0

100

115,86

8

69’’/123p

106’95

4

0

100

106,95


1) Velocitat lectora= nombre de paraules del text X 60 / temps que ha trigat l'alumne en segons

2) Comprenssió = P X 100 / nombre de preguntes

P= Encerts - errors / alternatives de cada pregunta -1

3) Eficàcia lectora = velocitat x comprensió / 100


ERRORS LECTORS

Simbologia

Errors

Sessió 1

Sessió 2

Sessió 3

Sessió 4

Sessió 5

Sessió 6

Sessió 7

Sessió

8

-

Omissions

1

2

2

0

1

3

2

1

+

Augments

2

3

2

0

1

0

0

1

S

Substitucions

3

1

2

2

3

2

2

1

T

Tardança

0

2

0

1

0

1

0

0

O

Alteració de l’ordre

0

1

0

0

1

0

0

0

A

Accentuació

5

6

6

7

6

7

8

8

E

Entonació

6

6

7

8

7

8

8

9

//

Error a pausa

1

2

3

2

1

2

1

0

<····

Regressió

2

3

2

2

3

1

2

1



GIMNÀSTICA OCULAR

Sessions

Encerts

Errors

1

6

4

2

8

2

3

10

0

4

9

1

5

8

2

6

9

1

7

9

1

8

9

1


Modulacions de tons.

Varietat Monotonia

S1

S2

S3

S4

S5

S6

S7

S8

5 4 3 2 1

3

3

4

4

5

4

5

4

Intensitat de la veu

Apropiada al sentit Inapropiada

S1

S2

S3

S4

S5

S6

S7

S8

5 4 3 2 1

4

4

3

4

3

4

4

4



ACTITUD I MOTIVACIÓ

Gens/ Poc / Força / Molt

1 2 3 4

S1

S2

S3

S4

S5

S6

S7

S8

Mostra interès per la lectura dels textos.

4

4

3

4

4

4

3

4

Té una actitud crítica davant dels missatges escrits

3

3

4

4

3

4

3

4

Està atent, concentrat, en silenci i en ordre.

4

4

4

4

4

4

4

4

Participa activament en tasques de preparació i comentari de text.

4

4

4

4

4

4

4

4

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada